AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Tuesday, September 14, 2010

Malaysia hilang jawatan penting PBB

Sekiranya perwakilan Malaysia di Geneva menyokong pencalonannya, peguam Ambiga Sreenevasan pastinya telah dilantik menjadi pelapor khas (rapporteur) Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu mengenai kebebasan beragama.

Sebaliknya, proses pelantikan itu menumbulkan pelbagai kekeliruan.

"Saya dapat maklumat bahawa saya telah dipilih sebagai pelapor khas PBB berhubung kebebasan beragama kerana nama saya dicatatkan pada senarai akhir di laman sesawang PBB,” kata Ambiga kepada Malaysiakini.

"Bagaimanapun keputusan itu tidak lama kemudian ditukar. Saya belum menerima sebarang pengesahan rasmi mengenai apa yang terjadi tetapi difahamkan ini bukan sesuatu yang lazim.”

Terdapat spekulasi pencalonan bekas presiden Majlis Peguam itu dihalang oleh kerajaan Malaysia kerana Ambiga didakwa 'terlalu lantang' dalam pendiriannya berhubung isu kebebasan beragama.

Bagaimanapun seorang perwakilan NGO di Geneva berkata masalah timbul akibat sikap dingin perwakilan Malaysia yang 'tidak menyokong mahupun membantah' pencalonan Ambiga.

"Mereka tidak hadir pada mesyuarat (bagi membincangkan pemilihan pelapor khas) dan apabila mereka hadir, mereka tidak bercakap bagi pihaknya,” kata perwakilan yang tidak mahu dikenali itu.

Katanya lagi, anggota OIC, yang kebanyakan mereka dari negara-negara Afrika dan beberapa kumpulan serantau yang sebenarnya menolak pencalonan Ambiga.

Sumber: Malaysiakini

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009