AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Monday, August 9, 2010

Presiden MCA Jahil Islam, Bongkak, Sombong


GEORGETOWN 9 Ogos - Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek melabel negara Islam tidak progresif dan korup adalah melampau dan bersifat jahil.

Malah kenyataan Soi Lek itu kata Anwar mempamerkan sifat bongkak dan sombong pemimpin Barisan Nasional.

"Beliau tidak mempelajari sejarah sebenar masyarakat dan negara-negara Islam. Kenyataan beliau itu adalah keterlaluan dan jahil mengenai perkembangan negara Islam.

"Sepatutnya berdasarkan kepada pergaulan beliau bersama pemimpin Umno dan BN maka sudah seharusnya Soi Lek memahami akan perasaan dan prihatin masyarakat Islam. Namun begitu ini tidak berlaku selama beliau bersama dengan mereka.

"Maka itu usaha kerajaaan negeri Pulau Pinang yang didokong oleh Ketua Menteri, Lim Guan Eng daripada Pakatan Rakyat adalah lebih baik kerana merintis pelbagai cara dan ruang bagi masyarakat Islam dan bukan Islaa untuk menghargai sumbangan positif sesama mereka," kata Anwar semasa berucap pada Persidangan Integiriti Antarabangsa Khalifah Umar Abdul Aziz di sini Jumaat lalu.

Anwar menegaskan dalam amalan politik baru yang di bawa oleh Pakatan Rakyat, setiap kaum dan suku kaum dihargai dan budaya mereka dipelajari dan difahami.

Pendekatan ini amat berlainan dengan Umno-BN yang tidak menjadikan kepelbagaian kaum dan bangsa di negara ini sebagai satu kekuatan dalam membentuk masyarakat.

Soi Lek semasa berucap dalam konvensyen ke-33 MCA Kedah di Alor Star Khamis lalu mendakwa kononnya negara-negara Islam adalah miskin, korup dan mundur.

Kenyataan beliau itu turut dibidas oleh Guan Eng yang menganggap kenyataan Soi Lek itu tidak berasas dan mengarut.

"Sepatutnya beliau mendalami ilmu pengetahuan mengenai negara Islam dengan mempelajari sejarah tamadun Islam yang mencerminkan kegemilangan yang begitu besar kepada manusia sejagat sebelum membuat kenyataan yang tidak berlandaskan fakta yang kuat," tegas Guan Eng.

Persidangan sehari anjuran kerajaan negeri Pulau Pinang itu yang telah dirasmikan oleh Ketua Menteri membincangkan mengenai sumbangan Khalifah Umar Abdul Aziz dalam melaksanakan konsep keadilan dan ketelusan dalam pentadbirannya.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009