AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Sunday, August 8, 2010

Muhyiddin Pertikai Hujah Wolfowitz, Al-Gore Pertahan Anwar Tapi Bungkam Fatwa Yusuf Qardhawi


KUALA LUMPUR 8 Ogos - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim membidas sikap hipokrit dan dangkal Umno-Barisan Nasional kerana memberikan penilaian yang berbeza antara kenyataan pemimpin dunia barat dengan tokoh Islam berhubung perbicaraan Fitnah II yang dilemparkan terhadap beliau.

Anwar berkata demikian sebagai reaksi kepada kenyataan Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mendakwa Ketua umum KEADILAN itu terdesak sehingga terpaksa menggunakan rakan baiknya, Paul Wolfowitz menyatakan sokongan terhadapnya dalam artikel yang disiarkan dalam akhbar berpengaruh, The Wall Street Journal beberapa hari lalu.

Anwar menyelar Muhyiddin dan pimpinan Umno-BN kerana mengunakan alasan pertalian persahabatan beliau dengan Wolfowitz untuk memperkecilkan pandangan bekas Timbalan Setiausaha Pertahanan Amerika itu.

Bagaimanapun Umno-BN kata Anwar mengambil sikap yang jauh berbeza apabila tidak sekali pun menyiarkan reaksi tokoh dunia Islam tersohor seperti Sheikh Dr Yusuf Al Qardhawi berhubung kes yang dihadapinya terutama hukum menyebarkan dan meneruskan angkara fitnah.

"Itulah masalahnya pemimpin Umno-BN ini. Mereka memberikan penilaian berdasarkan kedangkalan ilmu dan kejahilan mereka. Apakah orang lain tidak boleh keluarkan pandangan? Golongan Umno-BN ini hanya menggunakan orang Barat sahaja dalam reaksi mereka sedangkan fatwa Sheikh Yusof Al Qardhawi lebih keras. Mengapa tidak mereka siarkan?," soal Anwar kepada Suara Keadilan selepas program bacaan Yasin dan majlis penyerahan bantuan bagi meraikan 45 orang petugas daripada Majlis Perundingan Islam SeMalaysia (Mapimm) yang ke Gaza dalam misi penyampaian bantuan di kediaman beliau Khamis lalu.

Anwar juga mempersoalkan sikap media arus perdana di negara ini yang menyepi dan tidak menyiarkan fatwa Sheikh Dr Yusuf berhubung kes pertuduhan liwat terhadap dirinya.

Beliau berkata menurut Sheikh Dr Yusuf adalah berdosa hukumnya kepada mereka yang meneruskan fitnah ini bahkan mereka yang berterusan dengan fitnah itu tergolong dalam kumpulan fasik dan munafik.

Tambah Anwar lagi, pandangan yang sama diberikan oleh ramai lagi kumpulan dan sarjana Islam dari seluruh dunia berkenaan kes fitnah terhadap beliau namun media arus milik Umno-BN terus menutup kebenaran dan mengenepikan pandangan ini.

"Apa yang Al-Gore daripada Parti Demokratik dan juga Paul Wolfowitz daripada Parti Republikan itu katakan ialah berkenaan proses keadilan dan undang-undang dalam perbicaraan ini. Mereka nyatakan bahawa ada hal yang tidak jelas. Itu yang mereka war-war dan hebohkan. Sedangkan pendirian kita tegas. Ada perkara yang kita tidak setuju dengan pandangan mereka dalam lain-lain hal.

"Apa yang kita tidak dipersetujui ialah dasar luar mereka. Serangan Ameria di Iraq dan Afghanistan. Soal Gaza dan Palestin. Perkara ini sendiri tidak dipersetujui oleh kerajaan Umno-BN. Usaha menghantar konvoi bantuan kemanusiaan ini juga adalah atas inisiatif dan kewangan mereka sendiri dan kerajaan tidak memberikan apa-apa bantuan," kata Anwar.

Beliau berpendapat sikap Umno-BN yang sering mengembar-gemburkan bantuan mereka kepada rakyat Palestin sebagai tidak ikhlas kerana ia hanya bertujuan untuk menagih simpati.

"Mereka tidak ada keikhlasan dengan apa yang disebut sebagai konsistensi dan istiqamah sedangkan persoalan yang berbangkit tidak dijawab. Tentang bayaran kepada Apco oleh PM Najib dan Umno, tentang wang yang digunakan untuk membayar Robert de Niro untuk datang ke Malaysia, dan segala bintang Hollywood oleh Rosmah. Itu yang mereka patut jawab. Bukan mempertikai siapa yang memberikan pandangan.

"Saya fikir apa yang kita perlu lakukan ialah meneruskan tugas dan kerja untuk menyedarkanrakyat untuk melihat bagaimana media diperalatkan. Mereka menyerang kita setiap hari, tetapi tidak beri ruang kepada kita untuk menjawab," kata beliau lagi.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009