AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Thursday, July 1, 2010

Umno-BN Hanya Pentingkan Keuntungan, Pandang Enteng Soal Halal Haram


KUALA LUMPUR 1 Julai - Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail yang mencadangkan agar diwujudkan badan khas bagi membuat pemantauan semua sijil halal yang dikeluarkan kerajaan dan proses pemantauan ini perlu dilakukan secara berkala.

Beliau menyelar sikap Umno-Barisan Nasional yang hanya mementingkan faktor keuntungan dan memandang enteng soal kedudukan sijil halal selepas dikeluarkan sebagai satu trend yang amat membimbangkan umat Islam di negara ini.

Pada sesi penggulungan perbahasan kementerian mengenai pembentangan Rancangan Malaysia Ke 10 semalam, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Dr Mashitah Ibrahim menjelaskan kerajaan sehingga sekarang tidak dapat memastikan kedudukan kesemua sijil halal yang telah dikeluarkan kepada peniaga dan juga pembekal di negara ini berhubung status halal produk mereka.

Dr Mashitah juga berkata sehingga kinilebih kurang 4,000 sijil halal telah dikeluarkan kepada peniaga dan juga pembekal termasuk dalam bidang perkhidmatan.

"Kita melihat kegagalan kerajaan memgambil tindakan susulan terhadap sijil halal yang telah dikeluarkan adalah amat membimbangkan kerana kita tidak tahu kedudukan halal produk yang telah diberikan lesen itu terjamin.

"Isu ini sepatutnya menjadi tunjang utama kepada kerajaan kerana sebagai sebuah negara Islam kita perlu pastikan pengguna yang beragama Islam berasa yakin dengan apa yang mereka makan atau gunakan.

"Selain itu juga kita melihat kegagalan kerajaan membuat pemantauan susulan setelah sijil itu dikeluarkan menunjukkan kerajaan hanya mementingkan keuntungan tanpa mengambil isu tersebut sebagai langkah yang wajib mengikut syariat Islam," tegas Azan dalam Dewan Rakyat.

Tambah beliau badan khas seperti pengauditan halal adalah amat perlu kerana dengan cara sahajalah setiap sijil yang dikeluarkan akan terjamin statusnya.

Selain itu pengauditan juga hendaklah dilakukan secara berkala contohnya selepas enam bulan atau setahun sijil dikeluarkan.

"Kita mahu kerajaan selesaikan masalah ini kerana apa yang berlaku di luar sana sudah jelas kegagalan kerajaan membuat pemantauan menyebabkan ada pihak mengambil kesempatan menggunakan logo halal itu untuk mengaburi mata umat Islam dan kejadian seperti ini selalu berlaku di kedai-kedai makan.

"Sijil halal yang dikeluarkan perlu ada audit bukan hanya cukup dengan kelulusan dan logo sahaja, tetapi bagi Pakatan Rakyat tindakan kerajaan yang tidak memandang berat tentang isu tersbut bukannya suatu yang menghairankan kerana tentang lesen judi yang jelas haram dari segi hukum Islam mereka boleh mengganggap halal bila lesen dikeluarkan," katanya lagi.

Jelas Azan, tanpa kesungguhan kerajaan dalam soal ini umat Islam di negara ini akan berada dalam keraguan dan terus diperdaya oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Jika kerajaan tidak mahu melaksanakan pengauditan halal, Pakatan Rakyat sedia memikul tanggungjawab tersebut tetapi dengan syarat kerajaan akan memberikan segala sokongan dan kelulusan jika di minta nanti.

"Perkara ini bukan suatu yang baru dalam negara ini dan sudah tiba masa kerajaan bertindak bukan hanya berdiam diri tanpa fikir tanggungjawab yang besar terhadap seluruh umat Islam," kata beliau.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009