AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Friday, June 18, 2010

Pindah Parlimen Ke PICC Selamatkan Projek Gajah Putih


KUALA LUMPUR 18 Jun - Keputusan kerajaan Umno-Barisan Nasional yang mencadangkan supaya Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) dijadikan parlimen adalah bertujuan untuk menyelamatkan kegagalan projek gajah putih itu.

Ahli Parlimen Kota Melaka, Sim Tong Him berkata Jawatankuasa Dewan yang dipengerusikan oleh Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia tidak pernah bermesyuarat dan secara tiba-tiba menteri bertanggungjawab terhadap parlimen, Datuk Seri Nazri Aziz mengumumkan keputusan jemaah menteri berhubung hal tersebut.

"Dalam satu jawapan lisan berhubung soalan yang sama, menteri menjawab jemaah menteri membuat keputusan untuk membina bangunan parlimen dengan kos RM800 juta di Putrajaya.

"Saya sebagai ahli parlimen tidak boleh menerima kerana perkara ini tidak dibincangkan secara bersama," kata Tong Him.

Katanya lagi, selepas mendapat banyak bantahan daripada orang awam disebabkan kos terlampau tinggi menteri tersebut berkata bangunan parlimen akan dipindahkan ke PICC dan ini juga tidak boleh diterima oleh rakyat.

"Jikalau PICC adalah projek gagal, adakah kita akan pindahkan parlimen ke situ dengan tujuan untuk menyelamatkannya dari terus menjadi projek gajah putih," soal beliau.

Tong Him kemudiannya merujuk kepada jawapan lisan kepada Ahli Parlimen Bukit Gelugor pada tahun 2007 berhubung isu yang sama di mana kerajaan Umno-BN menjawab dengan amat jelas bahawa lokasi parlimen yang sedia ada sangat sesuai dan mencerminkan sebagai keluhuran Perlembagaan dan sistem demokrasi di negara ini serta mempunyai kesan sejarah yang cukup bermakna.

Kerajaan dalam jawapannya itu juga berkata akan tetap mengekalkan bangunan tersebut sebagaimana sedia ada.

"Kita kesal kerana kerajaan Umno-BN sudah membelanjakan lebih RM100 juta wang rakyat untuk membaikpulih dan mengubahsuai bangunan parlimen ini.

"RM2.3 juta untuk menyediakan bilik menteri manakala RM2.6 juta pula digunakan membeli kemudahan seperti komputer untuk kegunaan ahli parlimen termasukcadangan untuk menambah bangunan di kawasan parlimen," tegas beliau lagi.

Tambahnya, kerajaan mesti merujuk kepada ahli parlimen dalama perkara ini kerana parlimen sebagai badan perundangan negara seharusnya dihormati.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009