AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Friday, January 20, 2012

Karpal Singh diperintah bela diri pertuduhan menghasut


Mahkamah Rayuan Putrajaya hari ini memerintahkan peguam Karpal Singh membela diri terhadap pertuduhan membuat kenyataan berbaur hasutan terhadap Sultan Perak Sultan Azlan Shah pada sidang akhbar pada 2009.

Panel tiga hakim dipengerusikan Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Ahmad Ma'arop sebulat suara membenarkan rayuan pihak pendakwaan untuk mengenepikan keputusan Mahkamah Tinggi melepaskan dan membebaskan pengerusi kebangsaan DAP itu bagi pertuduhan menghasut pada akhir kes pendakwaan tanpa memanggilnya untuk membela diri.

Hakim Ahmad memutuskan pihak pendakwaan telah membuktikan kes prima facie terhadapnya.

Panel itu yang turut dianggotai dua Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Clement Allan Skinner dan Datuk Seri Mohamed Apandi Ali menetapkan 9 Februari bagi sebutan kes Karpal di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Hakim itu, dalam penghakiman bertulisnya yang mengambil masa dua jam untuk membacakannya, berkata apa yang dikatakan oleh Karpal Singh dalam sidang akhbar itu ialah rasa tidak puas hati terhadap Sultan Perak.

Hakim Ahmad berkata kenyataan Karpal Singh itu telah mencemarkan kehormatan Sultan dan juga telah mengakibatkan pertembungan ketamadunan antara hubungan rakyat dan raja.

Karpal dilepaskan oleh Mahkamah Tinggi pada 11 Jun 2010 daripada pertuduhan mengeluarkan perkataan-perkataan berbaur hasutan terhadap Sultan Perak di firma guamannya di Jalan Pudu Lama di sini antara 12 tengah hari dan 12.30 tengah hari pada 6 Feb, 2009.

Beliau didakwa telah mengeluarkan kenyataan bahawa pengguguran Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar oleh Sultan Perak boleh dipersoalkan di mahkamah.

Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan yang membawa hukuman denda maksimum RM5,000 atau penjara tiga tahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Dalam penghakimannya, Hakim Ahmad berkata panel tidak menerima hujahan Karpal Singh bahawa Seksyen 3(1)(f) Akta Hasutan 1948, yang menetapkan bahawa tindakan mempersoalkan hak dan keistimewaan Raja adalah satu kesalahan, adalah tidak mengikut Perlembagaan Persekutuan.

Pada pendengaran rayuan itu pada Julai tahun lepas, Karpal Singh memohon kepada mahkamah untuk mengeluarkan Seksyen 3 (1)(f) dan mengisytiharkan peruntukan itu tidak mengikut perlembagaan kerana menurutnya Perkara 160 Perlembagaan Persekutuan membenarkan litigan mendakwa ketua negeri di mahkamah menerusi cara semakan kehakiman kerana mereka termasuk dalam definisi "pihak berkuasa awam".

Selepas mendengar hujahan daripada kedua-dua pihak dalam rayuan itu selama dua hari pada Julai tahun lepas, panel itu menangguhkan keputusan mereka.

Hakim Ahmad, dalam penghakimannya berkata semakan kehakiman tidak boleh dibuat terhadap kuasa Sultan

Beliau berkata kenyataan Karpal dalam sidang akhbar itu bahawa "Sultan tidak menghormati undang-undang dan sultan telah bertindak secara ultra vires mengikut Perkara 16 (6) Undang-undang Tubuh Negeri Perak, telah mewujudkan kebencian.

Perkara 16 (6) adalah berkaitan kuasa sultan untuk melantik menteri besar.

Hakim itu berkata pihak pendakwaan hanya perlu membuktikan bahawa apa yang diperkatakan itu telah menimbulkan keadaan huru-hara, dan menurutnya adalah tidak perlu untuk menunjukkan niat dalam hasutan itu.

Hakim Ahmad berkata apa yang dinyatakan oleh Karpal Singh tidak termaktub dalam kebebasan bersuara dan menurutnya sebagai peguam kanan yang dihormati dan anggota Parlimen, beliau (Karpal Singh) sepatutnya tahu sempadan dan batasan kebebasan bersuara.

Katanya juga terdapat 103 laporan polis dibuat terhadap Karpal Singh berhubung kenyataannya itu.

Antara yang hadir di mahkamah yang penuh sesak itu sebagai tanda sokongan kepada Karpal Singh ialah anggota keluarga peguam itu, anggota DAP termasuk anggota Parlimen Ipoh Timur Lim Kit Siang, bekas pemimpin Dr Chen Man Hin, anggota Parlimen Ipoh Barat M. Kulasegaran, anggota Parlimen Segambut Lim Lip Eng, anggota Parlimen Petaling Jaya Tony Pua dan anggota Parlimen Bukit Bintang Fong Po Kuan.

Mewakili Karpal Singh ialah empat anaknya iaitu Jagdeep Singh Deo, Gobind Singh Deo, Ramkarpal Singh dan Sangeet Kaur, barisan peguam R.S.N Rayer, Ramesh Sivakumar dan Teoh Lib Peng. Pihak pendakwaan diwakili Timbalan Pendakwa Raya Noorin Badaruddin dan Najib Zakaria.

Peguam Rajpal Singh adalah peguam pemerhati Majlis Peguam.

Di luar mahkamah, Karpal Singh berkata beliau akan merayu keputusan itu di Mahkamah Persekutuan walaupun menurutnya terdapat autoriti mahkamah menyatakan sekiranya dipanggil membela diri, ia tidak boleh dirayu kerana ianya bukan perintah muktamad.

Katanya wujud diskriminasi dalam perkara itu kerana sekiranya Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang membebaskannya, pihak pendakwaan berhak untuk merayu ke Mahkamah Persekutuan kerana keputusan mahkamah rayuan akan dianggap sebagai perintah muktamad.

Beliau berkata sama ada tertuduh tidak mempunyai hak untuk merayu ke Mahkamah Persekutuan sebaik sahaja dipanggil membela diri, itu boleh menjadi intipati bagi rayuan.

"Saya menerima keputusan itu pada ketika ini. Kami akan teruskan ke Mahkamah Persekutuan dan kita lihat apa berlaku di sana," katanya.

- Bernama

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009