AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, October 19, 2011

PKR juga tidak sertai Himpun


KUALA LUMPUR, 19 Okt: PKR mengambil pendirian sama dengan PAS iaitu tidak akan menyertai Himpunan Sejuta Umat (Himpun) Mempertahankan Aqidah yang dijadualkan pada 22 Oktober ini.

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, pihaknya hanya tidak terlibat dengan perhimpunan itu namun teguh mempertahankan prinsip Islam sebagai agama rasmi Persekutuan dan segala usaha mempertahankan akidah umat Islam harus ditingkatkan.

"PKR juga mengambil sikap sama (dengan PAS dan beberapa NGO) untuk tidak menyertai perhimpunan itu.

"Dari segi kedudukan Islam, adalah menjadi keperluan kita memperkukuh akidah, untuk meningkatkan dakwah, kita tekankan itu perlu ditingkatkan," kata Anwar pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

PAS dalam mesyuarat lajnah politiknya malam tadi memutuskan tidak menyertai Himpun atas dasar menghormati kehendak penganjur yang tidak mahu ia melibatkan parti-parti politik.

PAS bagaimanapun mengingatkan pihak penganjur agar tidak menimbulkan polemik perkauman dan agama yang akan membawa negara kepada satu suasana yang tidak menguntungkan mana-mana pihak.

Anwar yang juga ahli Parlimen Permatang Pauh berkata, pihaknya gusar Himpun diperalatkan mana-mana pihak tidak bertanggungjawab untuk menimbulkan suasana tegang di antara kaum.

Ketua Pembangkang itu sebaliknya menegaskan, masalah moral yang kebanyakannya berpunca daripada longgarnya akidah umat Islam harus diberi penekanan.

"Saya berpendapat isu akidah, akhlak dan dakwah umat itu tanggungjawab yang kita kena laksanakan.

"Yang menggalakkan judi, arak, yang kuasi syarikat besar itu tiada kaitan dengan kristianisasi...itu masalah umat.

"Masalah kepincangan sosial, rasuah berleluasa, masalah kezaliman...itu juga isu yang dekat dengan Islam. Kalau itu tidak ditangani, itu bukan cara dan pendekatan dakwah yang baik.

"Lebih-lebih lagi timbul kecurigaan pelbagai pihak tentang muslihat kemungkinan ketegangan yang ditimbulkan pihak tertentu terutamanya daripada Umno," tegasnya.

Selain PKR dan PAS, NGO Wadah turut mengundur diri daripada menyertai Himpun.

Sementara itu, Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution berkata, PKR mengambil pendirian tersebut atas dasar toleransi di antara kaum seperti yang dibuktikan sejarah Islam.

Mengambil contoh pemerintah Islam di Sepanyol dan India yang mempunyai pemerintah berlainan agama, beliau berkata tidak timbul masalah pentadbiran jika mengamalkan sikap hormat-menghormati.

"Kalau seseorang pemerintah benar-menghayati Islam dia akan mengamalkan tolenrasi, memahami dan tak melihat pengganut agama lain dengan prejudis.

"Kita ambil pendirian dalam konteks politik pelbagai kaum dan agama dan komitmen kita dalam dasar bersama, kita terjemahkan pendirian kita yang berasaskan sejarah toleransi Islam," ujarnya yang juga Setiausaha Agung PKR.

Menurutnya, dalam tradisi Khalifah Umar Al-Khatab ketua audit negara zaman itu seorang Kristian.

Dalam sejarah di India pula, sewaktu pemerintahan Sultan bernama Tipu Sultan angkatan panglimanya juga seorang Kristian.


Sumber: Harakahdaily

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009