AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Thursday, March 24, 2011

Jamil Khir hanya untuk dokong agenda Umno, kata Anwar


KUALA LUMPUR 24 MAC: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kesal dengan sikap Menteri di Jabatan Perdana Menteri Jamil Khir Baharom yang hanya menjaga agenda politik UMNO Barisan Nasional dan tidak bersungguh- sungguh menegakkan syiar Islam.

Anwar merujuk kepada arahan Jamil kepada pihak berkuasa Islam untuk menyiasat teks ucapannya bertajuk 'Agama dan Pluralisma dalam Dunia Yang Berbelah' yang disampaikan di London School of Economics (LSE), 18 Mac tahun lalu.

Anwar mempertahankan ucapannya itu dan membidas Jamil kerana mempunyai kefamanan cetek dalam menghayati ucapannya itu.

"Kekuatan Islam di negara kita dan di rantau ini kerana kekuatan itu lebih inklusif. Ia mampu berhubung baik dengan semua agama dan kerana sikap ini maka orang dapat menerima dengan baik.

"Itu maksud kita 'pluralisma'. Bukan merendahkan kedudukan Islam, bukan menyamakan soal akidah Islam dengan agama-agama lain," jelas Anwar sebentar tadi.

Dalam temuramah itu Anwar menjelaskan beliau mengambilkira pandangan daripada pemimpin-pemimpin agama lain termasuk Yahudi, Sikh dan Hindu untuk dimuatkan dalam kertas kerja.

Katanya, maklumat-maklumat yang diterima daripada pemimpin tersebut merumuskan kefahaman yang lebih arif tentang hubungan antara agama di seluruh negara.

Minggu lalu, Jamil Khir mengarahkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) untuk menyiasat Anwar berhubung ucapannya itu.

Anwar berkata fitnah video lucah yang terbaru serta pembohongan pengadu Saiful Bukhari Adzlan berhubung tuduhan liwat fitnah kedua menuntut pengadilan syariah namun Jamil lebih memetingkan agenda politik UMNO BN.

"Keduanya hal-hal jenayah besar termasuk video seks, dibiarkan. Lepas itu mahu cari saya bersabit dengan ucapan saya di London School of Economics tahun lalu di mana saya mengutarakan sikap sederhana, menghormati agama sementara mempertahankan akidah, akhlak dan prinsip Islam kita,

"Saya kesal dengan sikap seorang ada pendidikan agama begini kerana masa saya bawa Mahkamah Syariah (Qazaf), dia yang menjadi penghalang. Jadi bagi saya dia yang patut disiasat. Mengapa seorang menteri agama boleh menghalang pendakwaan," jelas beliau lagi.

Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) membuat laporan qazaf (tuduhan palsu) terhadap Mohd Saiful Bukhari di Bahagian Penguatkuasaan Jawi mengikut Seksyen 41 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah Persekutuan) 1997 pada Julai 2008.

Jamil Khir bersama Ketua Pendakwa Syarie Wilayah Persekutuan, Shamsuddin Hussain dan Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Datuk Che Mat Che Ali kemudian menfailkan bantahan terhadap permohonan itu.


Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009