AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, February 9, 2011

Lantik Noor Deris jadi menteri sebelum debat


KUALA LUMPUR, 9 Feb: Dewan Pemuda PAS Kelantan (DPPNK) mahu Umno melantik Mohd Noor Deris sebagai Menteri Di Jabatan Perdana Menteri sebelum boleh berdebat dengan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Ketuanya, Abdul Latiff Abdul Rahman berkata Tuan Guru selaku Menteri Besar dan pimpinan tertinggi PAS hanya sepadan jika dipertemukan dengan individu yang mempunyai jawatan dan kuasa di dalam parti atau kerajaan.

Ianya termasuk Majlis Fatwa Kebangsaan yang dianggotai oleh para ulama atau Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom sendiri.

"Justeru, sekiranya Umno melihat hanya Mohd Nor Deris layak berdepan dengan Tuan Guru Nik Aziz, DPPNK mencadangkan agar Mohd Nor Deris dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) dengan diberikan tugas menjaga hal ehwal agama," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

"Beliau amat berkelayakan menjawat jawatan tersebut memandangkan taraf ilmunya yang tinggi termasuklah mendakwa memiliki kasyaf untuk melihat tangan Nik Aziz menjadi tangan syaitan sewaktu kempen pilihanraya kecil Dun Galas baru-baru ini," tambahnya.

Beliau berkata demikian sebagai merujuk kepada kenyataan Khir seperti yang tersiar di dalam akhbar yang meminta Nik Aziz agar tidak perlu mengheret pihak lain, termasuk Majlis Fatwa Kebangsaan untuk menegakkan kebenaran memadai berhadapan dengan Mohd Noor.

Beliau juga mendakwa soal agama 'bukan kira setaraf, layak atau tidak”.

Membidas dakwaan Menteri di JPM itu, Abdul Latiff yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Mengkebang turut mencabar agar Jamil Khir sudi menerima apa-apa tawaran debat dengan pepimpin PAS di peringkat cawangan dan kawasan jika dicabar.

”Jika benarlah Jamil Khir berpegang di atas prinsip ini, sudilah kirnya beliau menyatakan kesanggupan jika DPPNK menghantar mana-mana pimpinan Pemuda PAS cawangan atau kawasan untuk berdialog dengan beliau atas mana-mana isu agama khususnya yang melibatkan pertentangan di antara Umno dengan PAS," pintanya.

Kelmarin, Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan mempersoalkan kedudukan dan kredibiliti Mohd Noor Deris yang ingin berdebat dengan beliau berhubung kenyataannya ketika berkempen pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Tenang baru-baru ini, dengan mengatakan mereka yang tidak menyokong PAS adalah jahiliah.

Pejabat Menteri Besar Kelantan sebelum ini jug menjelaskan, tidak timbul langsung soal Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz sedia berdebat dengan Mohd Nor sebagaimana yang dilaporkan oleh sebuah media di sini.

Ini kerana, apa yang dikatakan Nik Aziz adalah beliau sedia berdialog atau berbincang dengan Majlis Faktwa Kebangsaan bukannya berdebat dengan Mohd Nor yang tidak mempunyai sebarang jawatan yang boleh menggubal dasar kerajaan.


Sumber: Harakah Daily

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009