AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, February 16, 2011

Kecewa.. Keluarga Beng Hock Keluar Dari Prosiding Suruhanjaya Diraja


KUALA LUMPUR 16 FEB : Keluarga mendiang Teoh Beng Hock hari ini memberi tamparan hebat kepada Suruhanjaya Diraja apabila bertindak keluar dari prosiding siasatan kerana keputusan Suruhanjaya yang enggan mengundur diri dari mengendalikan siasatan berkenaan.

Keluarga itu memutuskan demikian selepas panel diraja itu memutuskan pengerusinya Tan Sri James Foong tidak perlu menarik diri walaupun masih merupakan hakim Mahkamah Persekutuan

Suruhanjaya Diraja sebulat suara memutuskan bahawa tiada asas kukuh untuk pengendali mengundurkan diri.

Malah panel Diraja juga tidak akan ditangguhkan untuk menunggu semakan kehakiman yang difailkan Peguam Negara.

Mereka kemudiannya meninggalkan kamar mahkamah bersama-sama peguam Gobind Singh Deo, Karpal dan penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Karpal diawal prosing hari ini memohon pengendali Suruhanjaya Diraja (RCI) mengundurkan diri kerana beliau merupakan hakim Mahkamah Persekutuan.

Pendapat itu turut disuarakan oleh Malik Imtiaz yang berhujah, sekiranya kes itu nanti dibawa ke Mahkamah Persekutuan, ia akan mengakibatkan berlakunya keadaan berat sebelah.

Sementara itu, salah seorang daripada dua Timbalan Pendakwaraya (DPP) yang diminta untuk tidak diserapkan dalam Suruhanjaya Diraja oleh keluarga mendiang Teoh Beng Hock, Amarjeet Singh berkata, RCI sudah memutuskan penglibatan mereka bertiga dan meminta supaya keputusan itu dihormati.

Namun Gobind Singh Deo bertegas akan tetap memfailkan permohonan itu.

Gobind meminta lebih masa untuk berbuat demikian memandangkan berlakunya masalah bekalan elektrik di Kompleks Mahkamah Jalan Duta kira-kira jam 11 pagi tadi.

Sebelum ini RCI menetapkan supaya prosiding diteruskan walaupun semakan inkues yang difailkan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail pada awal ini masih belum diputuskan dan menolak permohonan keluarga si mati supaya menyingkirkan DPP yang mengendalikan prosiding tersebut.

Keputusan itu disampaikan oleh Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri James Foong Cheng Yuen yang mempengerusikan suruhanjaya tersebut.

Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009