AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Thursday, January 20, 2011

Utusan Digesa Tarik Tuduhan Terhadap Hata- Pertubuhan Wartawan P. Pinang


GEORGE TOWN 20 JAN: Pertubuhan Wartawan dan Jurugambar Akhbar Cina Pulau Pinang (Pewaju) dan Persatuan Wartawan-wartawan Seberang Prai menyeru Utusan Malaysia supaya menarik balik tuduhan terhadap Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) Hata Wahari dan membatalkan tindakan penggantungan kerja dengan serta-merta.

"Organisasi media tidak patut menafikan hak wartawan untuk menyertai kesatuan, mahupun menggantungkan kerjanya tanpa alasan munasabah. Jika tidak, ini akan jadi contoh yang terburuk bagi media yang sepatutnya berperanan sebagai the fourth estate," kata Pengerusi Pewaju Ong Ghee Tien.

Kedua-dua organisasi media ini amat runsing terhadap nasib Hata yang semata-mata bersuara tentang isu profesionalisme wartawan dan kebebasan akhbar, namun diambil tindakan disiplin oleh Utusan Malaysia atas sebab memburukkan imej majikan.

Dengan penangguhan sesi prosiding, Hata seolah-olahnya dijatuhkan hukuman sebelum dibuktikan bersalah.

"Kami berpandangan bahawa, tindakan yang diambil terhadap Hata merupakan penindasan hak asasi manusia dan wartawan, dan pasti mengancam kebebasan akhbar di negara ini," kata kenyataan itu lagi.

Lagipun, NUJ merupakan sebuah kesatuan yang mewakili seluruh warga pemberita dalam membela kebajikan dan hak mereka. Sebarang tindakan untuk menyekat kesatuan dan laungan bagi mempertahankan keprofesionalan, seumpama musuh umum kepada wartawan dan pembaca seluruh negara.

Pandangan dan kritikan terbuka Hata sebenarnya menyentuh tentang isu kebebasan dan kualiti akhbar. Walaupun beliau telah melempar kritikan terhadap pihak parti pemerintah dan pembangkang, tapi semua ini adalah di atas pendirian membela kebebasan akhbar dan kepentingan ahli kesatuan, termasuk mempertahankan media yang dilarang membuat liputan oleh kerajaan BN, mahupun Pakatan.

"Kami ingin menyeru sesiapa yang menyokong kebebasan akhbar untuk menyokong Hata dan juga segala kempen yang bakal dilancarkan oleh NUJ,"katanya.

Selain itu, kami juga memberi perhatian kepada pemecatan Presiden NUJ cawangan Utusan Amran Ahmad yang sekarang kesnya dirujuk ke Makhamah Perusahaan.

Akhir sekali, kami menyeru agar wartawan dari organisasi media (termasuk media online) yang tidak berkesatuan menubuhkan kesatuan masing-masing, untuk membela nasib dan kebajikan wartawan.


Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009