AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Tuesday, January 18, 2011

JAIS Perlu Bertanggungjawab, Jangan Salahkan Kerajaan Selangor


KELANA JAYA 18 JAN: Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) perlu mempertimbangkan kesan ekonomi kepada pekerja Islam sebelum menguatkuasakan larangan pekerja Islam bekerja di premis menjual minuman beralkohol.

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar berkata larangan sebegitu mungkin tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya kerana JAIS juga tidak mempertimbangkan kebajikan kilang-kilang yang terlibat dalam kategori itu serta para pekerja kilang-kilang tersebut.

Saranan Izzah, JAIS perlu utamakan kebajikan para pekerja dan bukannya melihat kepada impak politik semata-mata.

"Ini sudah pasti dalam tanggungjawab JAIS, mereka tidak boleh katakan ini bukan tanggungjawab mereka kerana mereka patutnya memikirkan dahulu perkara ini. Jangan asyik salahkan kerajaan negeri kerana suka atau tidak, ini merupakan bidang kuasa JAIS," kata beliau dalam sidang media di Ibupejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Kelana Jaya pagi tadi.

Dalam pada itu, Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berkata isunya adalah samada terdapat undang-undang ataupun hanya satu garis panduan yang dikeluarkan oleh JAIS.

Kata beliau, impak yang diterima sekiranya ia merupakan satu undang-undang bermaksud sudah ada campurtangan politik kerana pastinya telah melalui proses enakmen di Dewan Undangan Negeri manakala garis panduan pula dikeluarkan berdasarkan pendapat tersendiri individu atau organisasi berkenaan.

"Kita perlu mempersoalkan samada JAIS telahpun berbincang dengan semua pihak terlibat dan samada JAIS telahpun meneliti impak ekonomi kerana kadang kala proses merangka garis panduan bersifat memihak kepada satu pihak sahaja. Dalam isu di mana JAIS terlibat, selalunya itulah yang terjadi," kata beliau.

Beliau seterusnya menjelaskan, kerajaan negeri tidak langsung diajak berbincang oleh JAIS berkenaan perkara ini.

"Pendirian PKR dan kerajaan negeri jelas, kita tidak dipanggil berbincang langsung dalam merangka apa-apa garis panduan. Tetapi jika JAIS tetap mahu keluarkan garis panduan, boleh, ada yang akan mengikutinya dan ada premis yang tidak. Dalam pandangan kerajaan negeri, JAIS tiada kuasa untuk membuat penguatkuasaan," jelas beliau lagi.

Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009