AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Monday, January 24, 2011

Isu Agama: Umno-BN Gagal Beri Pemahaman Kepada Ahli


LABIS 24 JAN: Selama 53 tahun merintah Barisan Nasional di DUN Tenang masih tidak mampu menyelami pemikiran rakyat yang menolak prinsip tidak menghormati agama lain menurut calon PAS-Pakatan Rakyat, Normala Sudirman.

Tambahnya kegagalan parti itu mendidik ahli-ahli bangsa selain Melayu Islam merupakan contoh pengabaian parti itu terhadap rakyat.

Normala yang ditemui sidang media sebagai berkata, masyarakat berbangsa lain di Tenang amat menghormati hak individu Muslim terutama dalam soal agama.

"Saya anggap 53 tahun kita merdeka, komponen Umno-BN gagal memahamkan ahli-ahli komponen mereka, MCA dan sebagainya bahawa adap bersalaman individu Muslim dengan orang lain. Kami (wanita) tidak bersalaman dengan lelaki. Kalau dengan wanita tiada masalah begitu juga dengan wanita kaum Tiong Hua.

"Tiada seorang pun saya kira kaum Tiong Hua lelaki yang bersalaman dengan saya kerana mereka telah difahami kerana DAP dan PKR telah menerangkan dalam sesi santai," jelas beliau.

MCA sebelum ini memberitahu masyarakat Cina di kawasan sekitar Labis bahawa Cikgu Mala tidak mahu bersalaman dengan masyarakat termasuk tidak mahu mengunjungi kuil-kuil Cina.

Presidennya, Chua Soi Lek turut dibidas hari ini oleh parti DAP kerana menggunakan taktik menakutkan pengundi- pengundi Cina tentang dakwaan negara Islam akan dilaksana PAS sekiranya menang ketika berkempen di pilihanraya kecil DUN Tenang.

Normala yang juga Ketua Muslimat PAS Labis menambah, ini yang perlu dijelaskan kepada penganut agama lain oleh pemimpin dan bukan memperalatkan fahaman Islam untuk kepentingan berkempen.

Normala yang juga ketua muslimah menyifatkan sentimen agama yang cuba dicetus MCA memburukkan reputasi parti itu mengingatkan prinsip yang dipegang individu adalah hak mereka.

"Tapi prinsip asas orang Islam saya pegang untuk mendapatkan keredhaan Allah, Insyallah," tegasnya lagi.

Dalam pada itu, AJK PAS Pusat, Dr. Dzulkefli Ahmad menasihati media supaya tidak hilang tumpuan utama dalam agenda menyelamatkan rakyat oleh Pakatan Rakyat justeru tunduk kepada sentimen perkauman yang dimainkan Barisan Nasional.

"Tolong jangan kurangkan seluruh kempen pilihanraya ini kepada isu salam. Kita mempunyai isu yang lebih besar kepentingan rakyat, keselamatan rakyat. Ini sudah cukup kita perlu beredar kepada isu yang lebih serius yang akan dibawa setiap pagi dalam sidang media," tegasnya.

Normala Sudirman merupakan calon PAS-Pakatan Rakyat Pilihanraya Kecil Dun Tenang melawan Azhar Ibrahim selaku wakil Umno-Barisan Nasional.



Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009