AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, January 12, 2011

Hologram: SPR Harus Laksana Dulu Tuntutan BERSIH


SHAH ALAM 12 JAN : Badan pemantau pilihanraya, Malaysian for Free and Fair Election (Mafrel) berkata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) seharusnya menumpukan kepada penggunaan dakwat hitam yang menurutnya lebih memberikan kesan ke atas perjalanan pilihanraya yang diadakan.

Kata Pengerusinya, Syed Ibrahim Syed Noh penambahbaikan SPR memperkenalkan pelekat hologram kepada setiap peti undi sebagai langkah yang baik, tetapi turut meminta supaya tuntutan atas perkara dasar sebelum ini dapat dilaksanakan.

"Saya rasa banyak yang dituntut seperti pemantau pilihanraya, Mafrel ataupun Bersih 2.0, lebih kepada perkara-perkara dasar iaitu seperti penggunaan dakwat hitam untuk pengundi-pengundi.

"Saya rasa itu yang lebih ditunggu-tunggu dari pihak SPR dan ianya merupakan dalam bidang kuasa mereka," katanya.

Perkara itu kata Syed Ibrahim lebih mudah dilaksanakan dan juga memberikan kesan dalam mengurangkan atau menghapuskan keraguan yang mungkin timbul.

Tegasnya lagi, isu mengenai memperkenalkan ciri-ciri keselamatan merupakan usaha yang baik tetapi tidak merupakan satu keutamaan.

Syed Ibrahim juga menyarankan agar wujudnya ruang dialog di antara pihak yang berkepentingan dalam pilihanraya sama ada pemantau pilihanraya atau pun parti-parti politik.

"Jadi, perkara tersebut sepatutnya tidak sukar dilakukan dan sepatutnya menjadi Prosedur Standard Operasi (SOP) SPR untuk buat.

"Mungkin dia ingat perkara ini tidak memerlukan apa-apa input tetapi dari segi imej dengan melibatkan pihak-pihak lain sepatutnya dilihat dari sudut yang positif dan memberikan imej yang positif kepada SPR," ujar beliau.

Sementara itu bagi PRK Dun Tenang, Syed Ibrahim berkata pihaknya akan tetap menghantar sukarelawan bagi memantau proses pilihanraya tersebut.

"Wakil-wakil kita tetap akan tetap turun kerana kita percaya dan yakini bahawa proses pemantauan merupakan sudut pandangan yang berbeda daripada SPR mahupun daripada parti-parti politik," tegasnya lagi.


Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009