AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Monday, January 24, 2011

Dua Faktor Pengaliran Wang Haram- Tony Pua


LABIS 24 JAN: Terdapat dua faktor utama pengeluaran dana wang haram yang dilaporkan berjumlah RM888 bilion baru-baru ini menurut Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Phua.

Beliau berkata sejumlah besar wang itu mampu menampung perbelanjaan negara selama lima tahun.

Tony yang ditemui di Bilik Gerakan DAP Pekan Labis malam tadi berkata, walaupun negara Malaysia kelihatan kaya namun tidak dapat menandingi negara jiran seperti Singapura kerana kebocoran wang yang tidak dilaporkan.

"Kita mahu tahu siapa yang bawa wang ini keluar. Ini ada dua kemungkinan, satu banyak peniaga dan pelabur tidak berkeyakinan dengan Malaysia oleh kerana itu mereka membawa wang itu keluar. Tapi mereka tidak mahu diketahui dan bawa keluar secara sembunyi.

"Kedua ini mungkin wang rasuah yang merupakan pendapatan haram oleh ahli politik Barisan Nasional atau kerajaan dibawa keluar tanpa dilaporkan," jelas beliau kepada Tv Selangor di sini.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam menggesa siasatan segera dilakukan untuk mengesan punca pengaliran wang haram keluar dari negara berdasarkan laporan Kewangan Integriti Global (GFI) baru-baru ini.

Anwar berkata tidak mustahil untuk mengesan pengeluaran sejumlah wang yang begitu besar jikalau pesalah tidak dilindungi. Tambahnya jika kerajaan gagal mengesan maka sudah tentu ada penglibatan pemimpin kerajaan Umno-Barisan Nasional.

Walaubagaimana pun, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Najib Razak menolak untuk memberi sebarang komen apabila ditanya wartawan Jumaat lalu dan berkata Bank Negara akan mengeluarkan kenyataan tidak lama lagi.

Tony Phua juga berkata, tidak susah untuk membawa sejumlah wang ke luar negara namun jumlah yang begitu besar menjadi kemusykilan banyak pihak.

"Bukan susah mahu bawa keluar tapi yang hairan jumlahnya begitu besar. Boleh naik kapalterbang dan tidak memberitahu kepada pihak berkuasa.

"Kita akan mengenakan tekanan kepada pihak kerajaan untuk membuat siasatan penuh dan jika ada perkara yang tidak kena dalam perkara ini kita akan memberikan penjelasan kepada rakyat supaya rakyat dapat tahu bahawa pempinan Barisan Nasional telah membazirkan begitu banyak wang yang dikeluarkan tidak secara rasmi," jelas beliau lagi.


Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009