AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, December 1, 2010

Anwar : Umno-BN Putar Belit Isu Ketuanan Melayu


KUALA LUMPUR 1 DIS : Umno-Barisan Nasional melalui lidah rasminya, Utusan Malaysia cuba memutarbelitkan fakta berhubung isu ketuanan rakyat yang dibangkitkan oleh Presiden Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dalam persidangan Kongres Keadilan Nasional, minggu lalu.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mempertahankan kenyataan tersebut berkata isu mengenainya rakyat bukanlah isu baru tetapi telah diterangkan dalam satu perhimpunan di Kampung Baru, dua tahun yang lalu.

"Dalam Agenda Ekonomi Malaysia yang kita perkenalkan, kita menolak Dasar Ekonomi Baru (DEB) kerana ianya hanya menguntungkan segelintir walaupun permasalahannya adalah terdiri daripada majoriti masyarakat melayu/bumiputera dan di kalangan orang cina dan india miskin yang menjadi teras program kita.

"Jikalau kita lihat maksud 'tuan', ianya bermakna yang berkuasa atau yang memiliki, jadi bagaimana pula tentang kedudukan orang Iban,Kadazan, Cina dan India.

"Kita menolak ketuanan yang cuba diputarbelitkan Umno-BN dan Utusan sebagai cuba menolak Perlembagaan Negara.

Apa yang jelas ujar beliau, setiap ucapan dan pendirian PKR dan Pakatan Rakyat mengenai isu bahasa Melayu, Islam sebagai agama persekutuan, hak keistimewaan orang melayu dan bumiputera dan kedudukan raja-raja melayu tidak pernah dibangkitkan malahan dipertahankan.

"Yang tuan itu adalah kedudukan raja dan sebab itu disebut Yang Di-Pertuan Agong, Yamtuan Negeri Sembilan. Kedudukan itu kita tidak dipertikaikan.

Justeru, beliau berharap agar isu tersebut tidak dipolitikkan serta tidak menipu dalam memutarbelitkan fakta kerana pengaruh kedudukan dan pegaruh Melayu kononnya hendak dipadamkan adalah tidak benar disebabkan Melayu/bumiputera masih kekal majoriti.


Sumber: TVSNEWS

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009