AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Tuesday, September 14, 2010

Suaram Kecam Penahanan Fadzullah Di Bawah ISA


SHAH ALAM 14 Sept - Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) dan Suara Rakyat Malaysia (Suaram) mengecam sekeras-kerasnya tindakan penahanan dua tahun ke atas Mohamad Fadzullah Abdul Razak di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri yang diarahkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussien.

Fadzullah, 28, yang ditahan di bawah ISA sejak 15 Julai 2010 telah dipindahkan ke Kem Tahanan Kamunting di Taiping, Perak pada 2 September lalu tanpa pengetahuan keluarga dan peguamnya.

Malah pihak polis telahpun dimaklumkan oleh peguam Fadzullah bahawa mereka mewakilinya.

Beliau didakwa terlibat di dalam jaringan teroris antarabangsa.

"Semua dakwaan terhadap Fadzullah semenjak hari pertama beliau ditangkap tidak pernah dibuktikan di dalam mahkamah.

"Malah kami berasa sangsi dakwaan terhadapnya dapat dibuktikan langsung sekiranya beliau dibicarakan dalam mahkamah.

"Arahan eksekutif penahanan selama dua tahun tanpa bicara adalah pelanggaran keadilan yang amat dahsyat. Fadzullah tekah dinafikan hak asasinya iaitu hak kepada perbicaraan yang adil, hak untuk mempertahankan diri dalam mahkamah yang adil, hak untuk diwakili peguam serta hak untuk dianggap tidak bersalah sehingga dibuktikan sebaliknya," kata Koordinator GMI dan Suaram, E Nalini dalam satu kenyataan media semalam.

Kedua-dua badan itu yakin penggunaan Seksyen 8 ISA untuk menahan Fadzullah selama dua tahun telah dirancang sebegitu rupa supaya menghambat usaha peguam beliau mengfailkan writ habeas corpus bagi mencabar penahanan beliau di bawah Seksyen 73(1) ISA.

"Beliau tidak diberi peluang untuk mempersoalkan penanahannya di bawah ISA. Ini adalah taktik lama dan modus operandi yang sama yang digunakan dalam banyak kes untuk memastikan writ habeas corpus hanyalah langkah akademik kerana tahanan telah ditahan di bawah seksyen yang berlainan dan juga oleh cawangan berasingan badan eksekutif," tegas kenyataan itu.

Dalam pada itu, GMI dan Suaram juga memaklumkan Sheikh Abdullah Sheikh Junaidi, 70, yang ditahan di bawah ISA pada 11 Ogos lalu telah dibebaskan pada 25 Ogos.

Beliau telah ditahan bersama-sama dengan seorang rakyat Indonesia, Mustawan Ahbab, 34, dan seorang rakyat tempatan, Samsul Hamidi juga berusia 34 tahun yang kini masih dalam tempoh tahanan 60 hari di bawah Seksyen 73(1) ISA.

"Walaupun kami mengalukan pembebasan beliau, namun kita melihat ini hanya sebagai satu lagi pembebasan selektif dan kita tetap berpegang kepada pendirian bahawa tidak siapa seharusnya di tahun di bawah ISA atau mana-mana undang-undang tanpa hak dibicarakan.

"Adalah jelas lantikan Malaysia menduduki kerusi Majlis Hak Asasi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu dan akuan kerajaan untuk mmepromosi dan melindungi hak asasi melalui cadangan pindaan kepada ISA hanyalah retorik dan janji kosong kepada rakyat dan masyarakat antarabangsa.

"Rakyat Malaysia menentang ISA, penyiksaan dan lain-lain bentuk pelanggaran hak asasi. Kami mendesak ISA dimansuhkan dan hentikan semua pelanggaran hak asasi manusia," tegas kenyataan itu.


Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009