AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Thursday, September 30, 2010

Keputusan Mahkamah Sanggah Dakwaan PR Hasut Peneroka


SHAH ALAM 30 Sept - Keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan yang mengarahkan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) supaya membuat pembayaran tanam semula kepada 10 peneroka Felda Sungai Koyan 2 dan 3 membuktikan bahawa dakwaan Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan menuduh pemimpin Pakatan Rakyat menghasut peneroka adalah tidak benar.

Sebelum itu, Hakim Datuk Mariana Yahya semalam membuat keputusan mengarahkan Felda membuat pembayaran sebanyak RM1,700 seekar bagi pembayaran tanam semula walaupun mereka tidak menanam semula ladang mereka melalui badan berkanun itu.

Mengulas kemenangan tersebut, Presiden Persatuan Anak-anak Peneroka Seluruh Malaysia (Anak) Mazlan Aliman, berkata ini membukti perjuangan para peneroka yang tertindas dalam isu Kadar Perahan Gred (KPG) dan bayaran tanam semula akhirnya membuahkan kejayaan.

"Saya bersyukur kerana perjuangan mereka dalam menuntut hak akhirnya berjaya. Ini membuktikan perjuangan Anak adalah benardan bukan seperti dituduh pemimpin Umno.

"Kemenangan menyangkal dakwaan Ahmad yang menuduh Pakatan Rakyat yang menjadi dalang menghasut peneroka supaya membuat tuntutan khususnya berhubung isu KPG dan bayaran tanam semula.

"Ini memberikan isyarat kepada kerajaan Umno-Barisan Nasional supaya merendahkan sedikit ego dan tahap kesombongan dan mendengar rintihan penoka yang selama ini tertindas. Tuduhan yang mengatakan peneroka tidak tahu apa-apa dan dihasut oleh Pakatan Rakyat adalah tidak betul," kata beliau kepada Suara Keadilan.

Ketika ditanya berhubung rancangan Anak selepas ini, Mazlan berkata beliau akan meneruskan lagi perjuangan bagi menuntut hak peneroka dalam isu tersebut.

"10 Oktober depan, kita akan melancarkan Anak khususnya bagi Lembah Klang dan kita mengharapkan agar anak-anak peneroka yang berjumlah hampir 800,000 orang akan turut bersama untuk membantu kita.

"Daripada jumlah itu, terdapat 10,000 orang anak peneroka ini terdiri daripada golongan profesional dan kebanyakkan daripada mereka telah menghubungi saya untuk turut sama membantu," tambah beliau.

Sehubungan itu juga, pada hari yang sama, beliau akan turut melancarkan penubuhan alumni bekas pekerja Felda di bangunan Ibupejabat PAS Kuala Lumpur bagi bersama-sama memberikan penerangan kepada masyarakat berhubung masalah yang dihadapi oleh peneroka Felda di seluruh negara.


Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009