AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Tuesday, August 17, 2010

Pemimpin Umno-BN Takut Bawa Perubahan, Dibelenggu Rasuah


SHAH ALAM 17 Ogos - Pemimpin Umno-Barisan Nasional dilihat tidak lagi mempunyai keinginan dan keazaman kuat untuk bergerak ke hadapan dan memimpin rakyat serta membawa perubahan lantas kerana takut berdepan dengan penilaian rakyat dan media.

Ahli dan kolumnis Aliran Kesedaran Negara (Aliran), Christopher Barnabas dalam artikelnya When BN Leaders Fail To Lead, “think alternative” 11 Ogos lalu menyatakan pemimpin Umno-BN juga takut menyuarakan pandangan yang lari daripada pendirian rasmi parti atau kerajaan menyebabkan kredibiliti mereka sebagai pemimpin terhakis.

Ini jelas dilihat pandangan Ahli Parlimen Rembau yang menokong rakan sejawatnya dari Shah Alam, Khalid Samad berhubung isu politik perkauman namun terpaksa mengundur setapak dengan mengatakan pandangan beliau tidak dikongsi majoriti rakyat Malaysia.

"Khairy bersetuju dengan kenyataan Khalid bahawa politik berteraskan ideologi perlu menjadi halatuju politik tanahair dan mengecam politik perkauman yang dipertahankan oleh Presiden Perkasa, Ibrahim Ali, tetapi pada masa yang Khairy juga menyatakan kebanyakan rakyat Malaysia tidak akan bersetuju dengan idea ini.

"Saya amat tidak bersetuju kerana kemenangan bersejarah Pakatan Rakyat pada pilihan raya lalu merupakan bukti kukuh rakyat dapat melihat halatuju politik negara," tegas Christopher.

Beliau berkata, jika Khairy benar dan ikhlas politik perkauman patut dihapuskan, beliau sepatutnya mengambil langkah pertama dengan mendidik gerakan pro-perkauman yang Umno-BN dipenuhi dengan pemimpin berfikiran sebegitu.

"Dahulu Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein menyokong tindakan protes kepala lembu dengan alasan rakyat berhak menyatakan pendirian, tetapi beliau sendiri gagal menunjukkan contoh yang baik dengan mengarahkan dan membenarkan polis menahan dan bertindak kasar terhadap peserta protes aman anti ISA dan acara nyalaan lilin seperti di Petaling Jaya dan Pulau Pinang baru-baru ini.

"Tindakan itu jelas menunjukkan beliau gagal menonjolkan diri sebagai seorang pemimpin yang menyokong toleransi antara kaum, sesuatu yang amat diperlukan oleh negara pada masa ini," kata beliau lagi.

Tambah Christopher, contoh paling ketara sikap penakut pemimpin Umno-BN tidak menerima perubahan ialah apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan konsep 1Malaysia tidak lama selepas mengambil alih pucuk pimpinan pada April 2009.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pula dalam kenyataan beliau yang pertama setelah memegang jawatan ialah beliau terpaksa meletakkan kepentingan sebagai seorang Melayu dahulu kerana takutkan reaksi negatif daripada penyokongnya.

"Saya boleh memberikan lebih banyak lagi contoh sebegini tetapi hakikatnya jelas bahawa negara kini dipimpin oleh golongan Umno-BN yang takut membawa perubahan serta membimbing rakyat ke jalan yang sesat.

Begitu juga kata Christopher apabila Najib bercakap mengenai Model Ekonomi Baru kepada pelabur asing di Singapura yang menyentuh mengenai isu 'mesra pasaran', 'keputusan berasaskan merit', 'ketelusan' dan dasar 'berasaskan keperluan' - semua ini seolah-oleh memberi harapan bahawa Umno akhirnya telah menerima perubahan.

Malangnya beliau melontarkan pandangan yang amat berbeza pada majlis penutup Majlis Perundingan Melayu Mei lalu dengan mengatakan MEB hanyalah pada peringkat cadangan dan beloum dimuktamadkan. Najib memperlihatkan sikap 'flip flop' atau pusingan yang nyata daripada apa yang beliau ucapkan di Singapura.

Ini adalah kerana beliau takut untuk memikul tugas sebagai pemimpin bagi mempelopori transformasi pada saat-saat negara amat memerlukannya.

"Badan kehakiman tercemar, SPRM mengamalkan pendakwaan berpilih, sistem pendidikan caca marba, kekejaman pihak polis dan kematian dalam tahanan semakin menjadi-jadi, SPR pula berat sebelah. Ditambah pula dengan kos kehidupan yang semakin meningkat disebabkan amalan rasuah berleluasa dan pembaziran dana awam serta subsidi hanya kepada syarikat kaitan kerajaan (GLC). Dalam keadaan ini rakyat pula yang dipaksa mengubah gaya hidup.

"Memandangkan kepimpinan Umno-BN telah gagal sepenuhnya walaupun setelah 53 tahun berkuasa, sudah tiba masa untuk rakyat mula berfikir secara alternatif dan mengundi untuk satu perubahan pada pilihan raya umum ke-13 akan datang bagi menyerahkan teraju negara kepada mereka yang berani mempertahankan, mempromosikan dan berusaha tanpa henti bagi mencapai visi mereka hingga berjaya," jelas Christopher lagi.


Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009