AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Monday, August 2, 2010

Anwar Buat Laporan Polis Terhadap Saiful Dan Farah


KUALA LUMPUR 2 Ogos - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama pasukan peguam bela hari ini membuat laporan di pondok polis Mahkamah Jalan Duta terhadap saksi utama kes Fitnah II, Mohd Saiful Bukhari Azlan dan ahli pasukan pendakwa raya, Farah Azlina di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) 1972.

Laporan berhubung kebarangkalian kebocoran dokumen dan keterangan saksi oleh pihak pendakwaan terhadap saksi utama.

Beliau kemudiannya memberikan keterangan kepada Penolong Penguasa polis, ASP R Munusamy pada jam 11.30 pagi tadi.

Dalam laporan tersebut, Anwar mendakwa Saiful dan Farah Azlina telah melanggari Seksyen 8(1) dan Seksyen 8(2) akta itu.

"Kita berharap pihak polis dapat membuat siasatan berkenaan kes tersebut dengan segera.

"Perkara ini mencemar kedudukan pendakwaaan. Isnin depan, peguam kami akan kemukakan permohonan untuk menggugurkan pertuduhan yang dianggap tidak mengikut takrif kebebasan dan pendakwaaan yang telus," tambahnya.

Sebelum itu, perbicaraan Fitnah II terhadap Anwar yang bersambung hari ini menyaksikan pasukan pembelaan yang diketuai Karpal Singh membuat permohonan kepada mahkamah agar kes tersebut digugurkan ekoran dakwaan saksi utama pihak pendakwaan yang menjalin hubungan romantik dengan salah seorang ahli pasukan pendakwa raya.

"Perkara ini tidak pernah berlaku sebelum ini. Ini perkara yang serius kerana bercanggahan dengan perjalanan proses mahkamah. Terdapat kesalahan yang dilakukan di bawah Akta Rahsia Rasmi kerana hubungan sulit itu boleh dikompromi dan menjejaskan integriti pasukan pendakwaan," kata Karpal kepada media.

Beliau mendesak seluruh pasukan pendakwaan juga harus menggugurkan diri mereka daripada terbabit dalam perbicaraan ini oleh kerana apa yang yang berlaku adalah amat serius dan menjejaskan kes yang sedang dibicara.

"Tuduhan terhadap Anwar harus digugurkan. Timbalan Pendakwa Raya adalah sebahagian daripada pasukan pendakwaan, hubungan sulit ini memungkinkan Saiful mengetahui keseluruhan maklumat mengenai siasatan kes," kata Ahli Palrimen Bukit Gelugor itu.

Farah Azlina, digugurkan dari menyertai pasukan pendakwa raya oleh Peguam Negara minggu lalu ekoran dakwaan Raja Petra Kamaruddin dari Malaysia Today bahawa beliau mengadakan hubungan sulit dengan Mohd Saiful. Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden bagaimanapun menganggap dakwaan Raja Petra sebagai perkara enteng tanpa sebarang bukti nyata.

Sementara itu,Peguam Sankara Nair memaklumkan pihaknya telah menghantar surat kepada Pejabat Peguam Negara untuk meminta penjelasan dan memberikan tempoh sehingga hari Jumaat lalu, untuk mendapatkan jawapan berhubung perkara tersebut. Selepas tiada jawapan yang diberikan, pasukan pembelaan memfailkan permohonan bagi menggugurkan kes tersebut hari ini.

Karpal memaklumkan kepada Datuk Mohamad Zabidin Mohamad Diah, permohonan bagi tujuan tersebut telah dikemukakan atas hujah bahawa pasukan, pasukan pendakwaan yang diketuai oleh Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden telah tercalar dan tidak lagi diyakini akibat daripada dakwaan hubungan sulit itu.

Datuk Mohamad Zabidin kemudiannya meminta mahkamah dikosongkan sementara beliau mengadakan perbincangan dengan kedua-dua belah pihak di dalam kamar hakim.

Beliau kemudiannya menangguhkan prosiding untuk mendengar permohonan pasukan pembelaan pada 9 Ogos depan.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009