AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Tuesday, July 20, 2010

Kerajaan Persekutuan Tidak Perlu Terburu-buru laksana Projek Penyaluran Air Mentah


SHAH ALAM 20 Julai - Kerajaan negeri Selangor berpendapat hasrat Kerajaan Persekutuan terlalu terburu-buru untuk melaksanakan Projek Penyaluran Air Mentah Pahang-Selangor dengan hanya berdasarkan unjuran bahawa akan berlaku krisis bekalan air jika projek itu tidak dimulakan sekarang.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dalam kenyataannya hari ini berkata kerajaan negeri mengambil berat hasrat Kerajaan Persekutuan untuk menyegerakan pelaksanaan PPAMPS walaupun anggaran kosnya telah meningkat dari RM2 bilion kepada RM8 bilion.

Menurut beliau, ia jelas apabila Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Tenaga, Air dan Teknologi Hijau, Datuk Seri Peter Chin Kah Fui baru-baru ini, menuduh Selangor sengaja melengahkan pelaksanaan PPAMPS dan memberi amaran bahawa Selangor akan dipersalahkan jika berlaku krisis bekalan air pada masa akan datang.

Adalah dipercayai bahawa kedua menteri tersebut telah dikelirukan sehingga mempercayai bahawa krisis air akan berlaku pada 2014.

"Nasihat yang diperoleh oleh Kerajaan Selangor dari pakar industri air dan juga kajian berdasarkan pertumbuhan penduduk, jumlah penggunaan air dahulu dan sekarang dan kapasiti pengeluaran air, bekalan air yang sedia ada sekarang ini mampu menampung keperluan di Lembah Klang sehingga 2019.

"Kerajaan Negeri sedar projek ini ada kebaikannya, namun ia tidak perlu disegerakan tanpa mengambil kira pemahaman menyeluruh industri air termasuk proses penstrukturan semula industri air Selangor.

"Kami percaya masa yang sesuai untuk projek ini dilaksanakan adalah pada 2015 atau 2016 dan jika ia dipercepatkan tanpa kajian, kos itu akan meningkatkan beban hutang Kerajaan Malaysia," ujar Khalid dalam kenyataan itu lagi.

Sehubungan itu, Selangor menyarankan Kerajaan Persekutuan memberi keutamaan kepada alternatif lain dan tidak terlalu mudah melaksanakan projek mahal menggunakan wang rakyat.

Pertama, mengurangkan pembaziran air dengan mempromosikan kitar semula air, mengumpul dan memproses air hujan yang boleh dilakukan secara bersama kerajaan Persekutuan dan Selangor.

Kedua, sumber alternatif air yang boleh diteroka seperti air sungai, tasik dan memperkenalkan teknologi air bawah tanah. Ketiga, dengan mengurangkan kadar air tanpa hasil (NRW) dari 35% kepada kurang 20%, seperti yang berjaya dicapai oleh syarikat air Pulau Pinang.

Keempat, sistem penghantaran air yang cekap adalah penyelesaian terbaik bagi menampung permintaan pengguna. Oleh itu, perlu dipastikan air di utara Selangor dihantar dengan cekap ke wilayah selatan.

Pada masa yang sama beliau turut menegaskan Selangor mengamalkan pengurusan kewangan berhemat, bijaksana dan berharap Kerajaan Persekutuan turut melakukan perkara yang sama.

"Selangor meminta Kerajaan Persekutuan melakukan kajian menyeluruh, analisis, statistik secara terperinci mengenai pengeluaran air, penggunaan dan permintaan berdasarkan fakta dan angka berbanding membuat keputusan tergesa-gesa yang melibatkan wang pembayar cukai," tambah beliau lagi.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009