AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Monday, July 5, 2010

Hishammuddin didesak jelaskan jumlah tahanan ISA


KUALA LUMPUR, 5 Julai: Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein didesak menjelaskan jumlah sebenar tahanan tanpa bicara di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo berkata, ini kerana akhbar antarabangsa BBC melaporkan, Kumpulan Sukarelawan Berkaitan Tahanan Tanpa Bicara, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada 18 Jun lalu mendedahkan seramai 1,500 orang ditahan di bawah akta zalim itu antara 2003 hingga 2007 lalu.

Sedangkan, katanya lagi, Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop enggan mengesahkan laporan PBB yang dibangkitkannya di Dewan Rakyat, 23 Jun lalu.

"Menteri (Hishammuddin) ini kena datang jawab di Dewan Rakyat, jangan hantar timbalan menterinya saja.

“Bagaimana menteri (Abu Seman) ini boleh berkata: 'tak ada laporan polis, maka kita (kerajaan) tidak boleh buat apa-apa,' sedangkan saya baca laporan BBC ini di Dewan Rakyat," tegas beliau sambil menunjukkan salinan cetak laporan BBC tersebut di Lobi Parlimen, hari ini.

Tidak cukup dengan itu, beliau berkata, kredibiliti Abu Seman wajar terus dipertikai apabila Bernama pada 18 Jun lalu turut melaporkan, Datuk Lee Chee Leong (Timbalan Menteri Dalam Negeri) mengaku bahawa pihaknya ada menerima laporan awal tersebut dari PBB.

"Salah satu (BBC atau Bernama) mungkin betul, saya tidak cuba mengelirukan sesiapa pun di sini," ujar beliau sambil menayangkan salinan cetak laporan Bernama itu pula.

Tegasnya, kerajaan seharusnya bersikap telus menjelaskan kepada rakyat berhubung bilangan sebenar tahanan tanpa bicara yang dizalimi oleh ISA tersebut.

Sumber: Harakah Daily

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009