AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Monday, June 21, 2010

MB Pahang Didakwa Dalang Projek Perumahan Tergendala


KUALA LUMPUR 21 Jun - Kerajaan Umno-Barisan Nasional sekali lagi mengabaikan kepentingan rakyat dengan tidak mempedulikan masalah yang dihadapi 150 pembeli rumah pangsa di Karak, Pahang yang sehingga kini tidak dapat menduduki kediaman impian mereka meskipun rumah tersebut siap dibina pada 2006.

Permasalahan yang dihadapi pembeli Pangsapuri Anggerik itu telahpun dibawa ke peringkat kerajaan negeri dan pelbagai agensi kerajaan serta pihak berwajib tetapi malangnya rintihan mereka tidak pernah dipedulikan dan mendapat perhatian daripada mana-mana pihak.

Perkara ini didedahkan Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail pada sidang media di lobi Parlimen tengahari tadi bersama Timbalan Pengerusi Perhubungan KEADILAN Pahang, Ram Ponusamy bersama beberapa wakil pembeli rumah tersebut.

Azan berkata, masalah berkenaan bercanggah dengan pengumuman yang dibuat Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan pada penggal Parlimen lalu.

"Mereka menjadi mangsa penganiayaan sehingga habis ikhtiar dan usaha dilakukan bagi mencari penyelesaian atas isu pembelian rumah yang satu masa dahulu telah diumumkan oleh Timbalan Menteri Perumahan Kerajaan Tempatan bahawa satu-satunya negeri yang mempunyai dasar mengenai pemilikan rumah adalah negeri Pahang sebagaimana yang dinyatakan kepada saya pada sesi Parlimen yang lepas.

"Seperti mana aduan penduduk, mereka telah membayar sejumlah wang selama tiga tahun dan telah dipaksa membuat pembayaran untuk pemilikan rumah masing-masing tetapi apa yang mereka dapat sekarang, rumah yang telah dibayar itu tidak dapat diduduki malah menjadi mimpi buruk kepada mereka kerana justifikasi rumah tersebut yang tidak selamat.

"Sehubungan itu, mereka juga telah cuba menghubungi aduan rakyat dan sebagainya serta beberapa laporan polis telah dibuat, juga beberapa siri perjumpaan dengan pihak berkuasa sama ada kerajaan negeri, pihak kementerian malah surat aduan telah disampaikan kepada kementerian kewangan dan sebagainya sehingga mereka hilang ikhtiar dan bertindak datang ke Parlimen untuk mengadu berkenaan perkara ini," katanya.

Sehubungan itu, Azan menggesa kerajaan untuk mengambil serius permasalahan ini dengan tindakan sewajarnya.

Tambah, beliau isu berkenaan turut akan dibangkitkan dalam Dewan Rakyat.

"Ini merupakan insiden pertama yang dibawa ke Dewan Rakyat dan ini bukan satu perkara yang baik malah mungkin banyak lagi perkara seumpama ini berlaku. Saya harap secara baik kita (Pakatan Rakyat) akan berjaya menyelesaikan masalah ini," ujar beliau lagi.

Sementara itu, Ram menegaskan KEADILAN Pahang sedang membantu dan berusaha untuk menyelesaikan masalah penduduk terbabit.

"Kita akan buat satu tindakan tegas untuk membawa isu ini ke Parlimen kerana sampai sekarang tiada satu tindakan pun yang dibuat dan lebih teruk lagi, rumah tersebut memang tak boleh diduduki.

"Saya juga tahu Menteri Besar Pahang ada terlibat dengan projek ini sebab bangunan ini didirikan atas tanah kerajaan sebab itulah tidak ada apa-apa tindakan dibuat walaupun aduan telah diajukan kepada Barisan Nasional.

"Dan setakat ini tak ada jawapan dan tidak balas daripada Adnan," katanya.

Dalam pada itu, wakil penduduk terbabit yang hadir dalam sidang media itu, Krishnan Maruthaya menyuarakan rintihannya berkenaan apa yang telah dialami beliau bersama lain-lain pembeli.

"Projek ini dimulakan pada 2002 di mana pembayaran deposit telah dibuat dan pada 2003 selepas selesai buat perjanjian, pihak berkaitan tunjuk pelan perumahan, kemudian pada 2006, kita tengok rumah yang dibina menyerupai sekolah dan hanya tiga tingkat sahaja sedangkan dalam perjanjian bangunan tersebut dinyatakan adalah bangunan empat tingkat.

"Kita telah buat aduan kepada Ahli Parlimen BN, ADUN malah aduan telah sampai ke pejabat Perdana Menteri namun tidak ada tindakan sampai kita jumpa Perdana Menteri di Pekan namun masih sama.

"Rumah tersebut juga tidak dapat CF (sijil layak memduduki) tetapi rumah itu juga tidak selamat untuk kita duduki dan sekarang rumah tersebut telahpun retak.

"Kita pun hairan ada pihak mana yang menjadi dalang di sebalik isu ini. Sampai sekarang masalah ini tak selesai. Sebab itu kita datang sini," jelas beliau lagi.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009