AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Monday, June 21, 2010

Larangan Chin Peng pulang keputusan politik: bekas anggota PKM

Bekas anggota Parti Komunis Malaya (PKM) yang telah dibubarkan, mengecam larangan kerajaan Malaysia terhadap rayuan Chin Peng untuk pulang ke tahanairnya sebagai satu "keputusan politik".

Anas Indrajaya Abdullah (kiri dalam foto), bekas anggota Rejimen ke-10 KPM, berkata perjuangan bekas setiausaha agung KPM selama 20 tahun untuk pulang ke Malaysia, termasuk di mahkamah tempatan, adalah wajar.

"Chin Peng menggunakan haknya yang sah yang terkandung dalam perjanjian damai pada 1989 yang ditandatangani oleh kerajaan Malaysia dan PKM di Haadyai, Thailand Selatan.

"Ini dinyatakan dalam perjanjian tersebut bahawa kami semua boleh pulang. Sebahagian besar dibenarkan pulang tetapi tidak pula Chin Peng (kiri)," kata Anas, 53, kepada kira-kira 50 peserta satu pertemuan yang anjurkan oleh Gerakbudaya SIRD di Petaling Jaya malam tadi.

Beliau bercakap di pertemuan selama dua jam itu yang bertema 'Apa khabar Orang Kampung'.

Anas, yang kini tinggal di Ban, Chulaborn 12, Narathiwat, sebuah desa persahabatan yang dianugerahkan oleh kerajaan Thailand untuk bekas anggota PKM, juga mempersoalkan mengapa isu kerakyatan Chin Peng menjadi faktor untuk menyokong larangan terhadapnya daripada pulang ke tanahair.

"Sewaktu rundingan Baling pada 1955, Tunku Abdul Rahman sudah membereskan isu kerakyatannya, bahawa tidak ada sebarang masalah mengenainya. Ia tidak harus ditimbulkan lagi," tambah Anas, yang merupakan menantu bekas pengerusk PKM, Abdullah CD dan isterinya, Suriani Abdullah.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009