AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Friday, June 18, 2010

Khalid Gesa Siasatan Terbuka Kehilangan Enjin Jet F-5E


KUALA LUMPUR 18 Jun - Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad menggesa siasatan secara telus dan terbuka dilakukan berhubung kehilangan dua enjin jet pejuang F-5e dan bukannnya menjadikan anggota Tentera Udara DiRaja Malaysia berpangkat 'Sarjan' sebagai kambing hitam.

Khalid yang ditemui Suara Keadilan di lobi parlimen selepas berakhir sidang Dewan Rakyat petang semalam berkata peristiwa tersebut menimbulkan banyak persoalan yang tidak dapat dijawab.

"Pakatan Rakyat yakin ada unsur-unsur campur tangan pihak atasan untuk menutup kes bagi menyembunyikan maklumat.

"Saya tidak terkejut kerana sejak dari awal lagi Pakatan Rakyat mempertikaikan bagaimana seorang anggota tentera udara berpangkat Sarjan dan pemandu lori dapat melarikan dua enjin jet pejuang itu.

"Perkara ini hanya terdedah apabila individu terbabit tidak lagi memegang tampuk kuasa," kata Khalid.

Beliau turut tidak menafikan dakwaan ayah tertuduh itu kerana Pakatan Rakyat masih lagi tidak berpuas hati dengan dakwaan kononnya dua enjin tersebut dicuri oleh pegawai berpangkat rendah dalam TUDM.

"Tidak mungkin seorang Sarjan mempunyai 'network' yang mampu membawa enjin tersebut hingga ke Amerika Selatan. Ianya merupakan satu operasi yang memerlukan pihak yang lebih berpengaruh.

Sebelum itu, bapa Sarjan N Tharmendran mendakwa anaknya diseksa dan dipaksa mengaku mencuri enjin dua jet pejuang yang dilaporkan hilang ketika dalam tahanan reman.

Nagarajah mendakwa dua pegawai TUDM, yang hanya dikenali sebagai Mejar Azam dan Mejar Ismail membelasah anaknya sepanjang tiga minggu bermula 2 Julai lalu sehingga 17 Julai tahun lalu.

Tharmendran didakwa mencuri enjin berkenaan pada Disember 2007 dari pangkalan TUDM Subang dan kini masih ditahan kerana gagal membayar RM150,000 sebagai jaminan.

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009