AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Tuesday, April 20, 2010

Zaid usaha selesai hak milik tanah peneroka Felda

HULU SELANGOR, 20 April: Datuk Zaid Ibrahim, calon Pakatan Rakyat petang tadi mengumumkan tiga agenda perubahan yang ingin dilaksanakan di Parlimen Hulu Selangor sekiranya dipilih ke Parlimen kelak termasuk pemilikan tanah Felda.

Demi menyelesaikan masalah pemilikan tanah oleh para peneroka Felda pula, beliau bercadang mengajak kerajaan negeri bertindak campur tangan dalam menghadapi birokrasi Felda, iaitu badan berkanun di bawah Pusat.

Dengan pengalaman menjadi peguam kanan bagi kerajaan sebelum ini, beliau bersedia untuk memastikan para peneroka Felda terbabit mendapat hak pemilikan tanah yang sepatutnya kelak.

Selain itu, dua agenda lain menyentuh soal kepentingan anak muda dan isu keperluan air percuma setelah berbincang panjang dan dipersetujui sendiri oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim.

"Apa-apa pun yang nak saya laksanakan, saya perlu berbincang dulu dengan beliau (Khalid), sekiranya tidak ada sokongan kerajaan Selangor, tidak ada sokongan rakyat, tentunya tidak berjaya," ujarnya pada sidang media yang masuk hari keempat berkempen, hari ini.

Untuk memperbanyakkan peluang pekerjaan untuk rakyat tempat, Zaid berkata, beliau sedia untuk bekerjasama dengan kerajaan negeri Pakatan Rakyat supaya aktiviti ekonomi digalakkan di Hulu Selangor.

Menurut beliau, dengan berbuat demikian, anak-anak muda Hulu Selangor tidak perlu lagi berhijrah keluar mencari pekerjaan sebaliknya mereka boleh bersama-sama kerajaan negeri mengubah tahap kehidupan masing-masing di samping menikmati kekayaan hasil bumi negeri Selangor sendiri.

Selain itu, beliau juga berusaha mereputasi kualiti hidup rakyat di Hulu Selangor, termasuk memastikan setiap rakyat mendapat nikmat 20 meter padu air daripada kerajaan negeri secara percuma.

Menurut beliau, tidak ada maknanya sebuah kerajaan negeri sekiranya kekayaan yang diperolehi dari hasil bumi Selangor tidak dinikmati oleh rakyat sendiri.

Bercakap pada sidang media yang sama, Khalid menganggap Zaid mampu memberi nilai tambah pada PKR, Pakatan Rakyat Selangor dan kerajaan negeri sendiri.

"Saya nak tegaskan bahawa pemilihan Datuk Zaid ini adalah berasaskan pelbagai nilai tambah dan peranannya akan memberi nilai tambah yang besar untuk kekuatan PKR, Pakatan dan kerajaan negeri.

"Nilai tambah yang perlu dan boleh dilakukan oleh Zaid ini, beliau bukan sahaja boleh membawa isu penafian hak peneroka Felda ke Parlimen, boleh memberitahu kaedah-kaedah dan cara-cara untuk menyelesaikan isu tanah menggunakan jalan perundangan," jelasnya.

Tidak cukup dengan itu, sekiranya rakyat memilih Zaid, bermakna rakyat memilih seseorang pemimpin yang bersedia menentang kezaliman Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), mempertahankan kebebasan bersuara dan demokrasi yang menjadi hak asasi rakyat di Dewan Rakyat kelak.

Dalam pada itu, beliau turut meminta rakyat membuat perbandingan yang wajar antara kebolehupayaan Zaid dengan pencabarnya, P. Kamalanathan.

Sekiranya Zaid dilihat lebih berpengalaman serta mempunyai kebolehupayaan yang jauh lebih baik berbanding Kamalanathan, beliau berkata, tidak ada sebab bagi rakyat untuk tidak memilih Zaid pada Hari Mengundi, Ahad ini.

Turut menyertai Zaid dan Khalid di Pusat Informasi dan Media, Kuala Kubu Baru adalah Exco Kerajaan Selangor, Elizabeth Wong dan Ketua Penerangan PKR, Latheefa Koya.

Sumber: Harakah Daily

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009