AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Monday, March 22, 2010

Royalti Minyak: Nazri Cuba Kelirukan Dewan Rakyat


Sidang Dewan Rakyat hari ini kecoh apabila Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution Ismail membawa bukti yang menunjukkan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz mengelirukan dewan degan menggunakan hujah tidak sah.

Nazri yang juga Ahli Parlimen Padang Rengas itu dikatakan cuba mengelirukan dewan ketika berhujah soal pertikaian tuntutan royalti minyak yang dinafikan haknya kepada kerajaan Kelantan.

Nazri ketika menggulung perbahasan peringkat dasar mengenai isu tuntutan royalti minyak pada sesi lalu, berhujah Kelantan tidak mempunyai apa-apa tuntutan kerana telaga minyak di perairan negeri itu melebihi 3 batu nautika.

Hujah Nazri itu dibuat bersandar kepada Ordinan Darurat (kuasa-kuasa perlu 1969) yang kononnya menghadkan sempadan sesebuah negeri itu setakat 3 batu nautika.

"Apabila kita meneliti semula jawapan padang rengas tempoh hari yang menyebut berkenaan sempadan negeri 3 batu nautika yang berdasarkan kepada Ordinan Darurat (kuasa-kuasa perlu 1969) yang dikatakan menghadkan sempadan sesebuah negeri itu setakat 3 batu nautika. Oleh kerana telaga minyak yang berada di perairan Kelantan itu berada melebihi 3 batu nautika maka menteri berhujah berdasarkan kepada ordinan ini Kelantan tidak mempunyai apa-apa tuntutan," kata Saifuddin.

"Kami menemui undang-undang Malaysia yang disebut Akta 216 Akta Darurat (kuasa-kuasa perlu 1979) di mana tertera di sana seksyen 13(1) yang menyebut ordinan (kuasa-kuasa perlu darurat 1969) dengan ini dimansuhkan. Kita berpendapat pada ketika Padang rengas memberikan jawapan itu, satu perbuatan mengelitrukan dewan telah berlaku," tambah beliau.

Sumber:TVSelangor

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009