AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Wednesday, March 24, 2010

Pulau Pinang Teruskan Pilihan Raya Tempatan


Kerajaan Pulau Pinang tetap dengan pendirian untuk mengadakan Pilihan raya Kerajaan Tempatan biarpun Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) menolak permohonan kerajaan negeri itu.

Ketua Menterinya, Lim Guan Eng tidak terkejut dengan keengganan SPR dan berkata kerajaan negeri akan membawa keputusan suruhanjaya itu ke mesyuarat Exco esok untuk tindakan lanjut.

“Kita tetap dengan pendirian mahu teruskan (pilihanraya kerajaan tempatan), dan ia akan dibawa dalam mesyuarat Exco untuk membincangkan perkara yang perlu dilakukan,” katanya.

Beliau berkata demikian mengulas mengenai keputusan SPR menolak permohonan Pulau Pinang untuk mengadakan pilihanraya itu.

Malah SPR turut menolak permohonan Selangor untuk mengadakan pilihanraya berkenaan.

Guan Eng berkata, pihaknya juga akan meneliti surat alasan setebal 10 muka surat dari SPR.

"Kerana Akta Pilihanraya Kerajaan Tempatan 1960 masih wujud tidak dimansuhkan, oleh itu SPR perlu menjalankan pilihanraya kerajaan tempatan

“Kini SPR mengambil ketetapan akta ini sudah tidak digunapakai. Pilihanraya ini perlu dikembalikan, demokrasi kerajaan tempatan juga perlu dikembalikan, biar kerajaan tempatan yang dilantik rakyat berkhidmat untuk mereka,”katanya.

Dalam pada itu, Guan Eng turut meyifatkann tindakan SPR mengikut telunujuk Perdana Menteri, Najib Razak, yang tidak bersetuju dengan perlaksanaan pilihanraya tempatan.

“Sepatutnya, SPR bertindak sebagai sebuah badan bebas dan bukan buat keputusan mengikut kehendak PM,”katanya.

Malah apa yang lebih dikesalkan SPR membuat keputusan tanpa berbincang dengan kerajaan Pulau Pinaag walaupun sebelum ini Guan Eng secara terbuka menyatakan kesediaannya untuk bertemu suruhanjaya itu berhubung isu ini.

“Kita kesal SPR tidak berbincang seperti yang diminta sebaliknya menentang," katanya.

Sumber: TVSelangor

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009