AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Monday, March 29, 2010

Iktiraf demonstrasi rakyat - Khalid


KUALA LUMPUR, 29 Mac: Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad petang ini seakan mengajak Dewan Rakyat supaya bersetuju dengan tindakan rakyat menyuarakan pandangan melalui demonstrasi di jalan raya.

Beliau dilihat demikian ketika mengulas tindakan kerajaan menangguhkan bacaan rang undang-undang cukai barangan dan perkhidmatan (GST) untuk kali yang kedua pada 16 Mac lalu disebabkan rakyat nekad berdemonstrasi di pekarangan bangunan Parlimen.

"Saya yakin bukan saja perbahasan (di Dewan Rakyat) ditangguhkan kerana rakyat mengadakan perhimpunan (di Parlimen), kalau rakyat meneruskan niat berhimpun, perlaksanaan GST pun tidak mustahil boleh terus dibatalkan," jelas beliau di Dewan Rakyat.

Menurut beliau, apabila rakyat bertekad mahu berdemonstrasi membantah GST, kerajaan nampaknya menilai cuba mengambil langkah berundur dengan kembali mendapatkan pandangan daripada rakyat.

Tindakan kerajaan itu, menurut beliau, membuktikan bahawa kerajaan tidak pernah mengambil kira pandangan umum rakyat dalam sebarang polisi pentadbiran yang mahu dilaksanakan di tanah air.

Dalam pada itu, beliau turut melahirkan rasa hairan dengan tindakan kerajaan menghalang rakyat daripada terus mempertikai dakwaan kes liwat yang membabitkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggunakan kaedah demonstrasi di jalan raya.

Katanya lagi, kerajaan tidak perlu menghalang aksi-aksi rakyat yang berhimpun secara aman menyokong Anwar.

Ini kerana, menurut beliau, kerajaan mempunyai keupayaan yang lebih baik dengan menggunakan media-media arus perdana untuk mengenakan Anwar.

Pun begitu, beliau tidak menolak kemungkinan bahawa punca kerajaan berbuat demikian mungkin disebabkan mereka sendiri yakin bahawa rakyat tidak percaya dengan perencanaan yang dikenakan ke atas Anwar.

Sumber: Harakah Daily

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009