AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Friday, February 26, 2010

Bekas PM Kanada Gesa Dunia Bangkit 'Bersuara' Terhadap Isu Anwar


Bekas Perdana Menteri Kanada Paul Martin menjadi pemimpin terbaru menyertai gelombang antarabangsa membantah pertuduhan konspirasi kedua terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau menyusul pemimpin-pemimpin dan ulamak dunia Islam beserta Ahli Parlimen Australia dan Pengerusi Senat Hal Ehwal Luar Negara Amerika Syarikat John Kerry yang menyifatkan pertuduhan itu sebagai satu lagi cubaan menamatkan kerjaya politik Anwar.

Martin, menggesa kerajaan Malaysia menggugurkan kes liwat membabitkan mantan Timbalan Perdana Menteri itu.

“Jika mahu mengambil tempat sebagai antara negara progresif di dunia, adalah sangat penting tuduhan yang bermotifkan politik terhadap Anwar digugurkan,"katanya.

Martin berkata Anwar harus bebas untuk meneruskan visinya melahirkan Malaysia sebuah negara demokratik, yang menghormati hak asasi dan undang-undang antarabangsa.

Martin adalah Perdana Menteri Kanada dari 2003 hingga 2008 selain menjadi ahli Parlimen selama 20 tahun. Beliau juga menjadi Menteri Kewangan dari 1993 hingga 2002.

Martin berkata, kehadiran wakil kedutaan asing untuk mengikuti perbicaraan Anwar adalah tanda keprihatinan masyarakat asing tentang pertuduhan fitnah yang dikenakan ke atas beliau untuk kali kedua sejak 1998.

Sebelum ini, Pengerusi Jawatankuasa Hubungan Luar Senat Amerika Syarikat, John Kerry menggesa kerajaan memastikan perbicaraan yang adil dan saksama kepada Anwar.

Sebelum itu lebih 50 ahli parlimen Australia turut menggesa kes Anwar digugurkan kerana ada tanda tanda jelas ia konspirasi politik.

Turut menyuarakan bantahan terhadap pertuduhan itu adalah ulamak-ulamak tersohor antarabangsa seperti sheikh Dr Yusuf Qaradawi.

Sumber: TVSelangor

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009