AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Monday, June 20, 2011

Bung dikecam tuduh Bersih 2.0 tumpah darah


KUALA LUMPUR, 20 Jun: Kenyataan ahli parlimen Kinabatangan, Bung Mokhtar Raden bahawa perhimpunan Bersih 2.0 boleh membawa kepada pertumpahan darah mengundang kemarahan ahli Parlimen Pakatan Rakyat.

Bung sewaktu membahaskan belanjawan tambahan di Dewan Rakyat hari ini turut mendesak kerajaan segera mengambil tindakan untuk menyekat himpunan Bersih 2.0.

"Ada pihak menggelarkan diri mereka Bersih dan akan adakah perhimpunan. Saya risau himpunan ini akan mengundang pertumpahan darah dan perkara yang tidak diingini," katanya.

Dr Mohd Hatta Ramli (PAS-Kuala Krai) segera bangkit untuk membetulkan kenyataan Bung itu namun tidak diberi jalan oleh Bung.

"Kenyataan pertumpahan darah itu tuduhan yang berat tu...perlu ditarik balik," kata beliau dan disambut beberapa wakil Pakatan Rakyat yag lain.

"Ini ruang saya..jangan ganggu. Saya belum jahat lagi...masih boleh bertenang. Kalau nak bercakap, ikut peraturan, kita ada tamadun, kena beradab," kata Bung.

Ucapan Bung berkaitan Bersih yang "meleret-leret" akhirnya ditegur Speaker, Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang meminta beliau memfokuskan ucapannya kepada belanjawan tambahan.

Namun Bung terus mendakwa kerajaan banyak membelanjakan wang negara bagi menangani demonstrasi jalanan.

"Kerajaan guna banyak wang sebab banyak demonstrasi jalanan ini sedangkan kerajaan sepatutnya guna wang itu untuk tujuan lain," katanya.

Sementara itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR-Permatang Pauh) ketika diminta mengulas kenyataan itu pada sidang media di lobi Parlimen menyifatkan kenyataan itu sebagai tidak berasas.

Menurutnya belum ada rakyat yang mati akibat menyertai himpunan aman sebaliknya dua orang mati sewaktu disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan merujuk kes Teoh Beng Hock dan Ahmad Sarbaini.

"Bila masa ada tunjuk perasaan yang ada pertumpahan darah? Yang terbunuhnya Sarbani dan Beng Hock bukan kerana demonstrasi," katanya.

Beliau turut menyentuh mengenai bukti yang didedahkan Azmin Ali (PKR-Gombak) berhubung wujudnya pendaftaran pengundi hantu di rumah diduduki ibunya di Kampung Klang Gate memiliki 11 pemilih berdaftar iaitu enam Melayu dan lima Cina sedangkan ibunya tinggal berseorangan.

"Kita tuntut pilihanraya bebas dan adil. Kerajaan sekarang kata pilihanraya yang bebas dan adil. Gombak (Azmin Ali) bawa bukti yang terang tapi tidak dibetulkan. Media tidak ada kebebasan untuk melaporkan yang adil. Sekarang ada bukti berhubung dakwaan Umno Hulu Selangor yang mengarahkan Umno mendaftar rakyat asing Indonesia. Ini semua harus dipertimbangkan," katanya.



Sumber: Harakah Daily

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009