AMK Kota Raja
Demo mansuh Tol
Demo mansuh Tol
Organisasi Deklarasi Prinsip Dasar Sasaran PRU-13 Keratan Akhbar Video Aktiviti Sertai Kami Hubungi Kami

Arkib Blog

Monday, July 5, 2010

Tan Cabar Najib Dedah Laporan Kewangan Petronas


SHAH ALAM 5 Julai - Mantan Timbalan Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi, Datuk Dr Tan Kee Kwong mencabar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak supaya mendedahkan segala akaun dan kewangan dengan telus syarikat Petroliam Nasional (Petronas) untuk tatapan rakyat Malaysia.

Dr Tan yang juga Ahli Majlis Pimpinan KEADILAN Pusat berkata walaupun Petronas adalah sebuah syarikat berkaitan kerajaan yang diurus secara baik dan profesional serta menyumbang kira-kira 40 peratus kepada perbelanjaan tahunan kerajaan namun akaun serta laporan kewangan badan itu tidak pernah dibentangkan di dalam Parlimen.

"Malah saya sebagai ahli Jawatankuasa Kira-Kira Wang Awam Malaysia (PAC) pernah mendesak Menteri Kewangan II ketika itu untuk meneliti laporan kewangan Petronas tetapi jawapan lesu yang diberi beliau hanya menjaga Kementerian Kewangan manakala Petronas di bawah jagaan Jabatan Perdana Menteri.

"Saya mahu bertanya kepada Perdana Menteri, Umno dan seluruh Kabinet, mengapa rakyat tidak boleh mengkaji dan meneliti laporan kewangan dan akuan Petronas?

"Mengapa, mengapa, mengapa? Sebagai 'doktor cucuk' hanya satu kesimpulan yang boleh dibuat sekiranya kerajaan tidak berani bentangkan laporan kewangan dan skrutini rakyat Petronas iaitu kerajaan mempunyai banyak rahsia besar mengenai akaun Petronas yang mahu disembunyikan," kata Dr Tan dalam komentarnya mengenai badan itu kepada Suara Keadilan.

Tambah beliau keadaan ini tidak boleh diterima langsung.

Beliau juga memceritakan bagaimana seorang bekas pengurus yang mempunyai pengalaman bekerja selama 30 tahun dengan Petronas berkata sekiranya beliau mendedahkan betapa dahsyatnya penyelewengan yang dilakukan oleh ahli politik Umno-Barisan Nasional ia akan memberikan sesiapa juga yang mendengarnya serangan jantung!

Dr Tan juga mempersoalkan amalan sekian lama Petronas yang menggunakan pemegang opsyen atau orang tengah untuk menjual minyak mentah yang dikeluarannya sama di dalam atau luar negara dan tidak secara terus kepada pasaran terbuka.

"Sekira ini benar saya ingin bertanya kepada Petronas mengapa tidak jual secara terus kepada pasaran terbuka?

"Saya difahamkan Petronas dipaksa menjual kepada pemegang opsyen ini pada harga yang amat rendah melalui ikatan kontrak untuk tempoh yang panjang.

"Umpamanya kontrak menyatakan Petronas perlu menjual minyak mentah pada harga US$40 satu tong sementara harga pasaran dunia kini ialah US$75 satu tong. Jadi pemegang opseyen membuat untung sebanyak US$35 satu tong dan Petronas akhirnya mendapat keuntungan yang kecil. Bayangkan sekiranya harga minyak mentah dunia melambung kepada US$100 satu tong. Pada harga ini kadar komisyennya sudah tentu meningkat dan lebih baik daripada apa yang dibayar kerajaan untuk membeli dua kapal selam Perancis. Inilah cara bagaimana negara kehilangan wang setiap hari!," tegas beliau lagi.

Dr Tan juga mahu Pengerusi Petronas, Datuk Shamsul Azhar Abbas menjawab beberapa soalan beliau:

1. Adakah benar Petronas mengamalkan sistem menggunakan pemegang opsyen untuk menjual minyak mentah?

2. Sekiranya benar, mengapa perlu menggunakan pemegang opsyen bila mana Petronas sendiri boleh menjualnya?

3. Senaraikan pemegang opsyen sedia ada dan beri butiran mengenai jumlah minyak mentah yang telah dijual dan berapa lamakah sistem ini telah berjalan?

Sumber: Suara Keadilan

0 comments:

 

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA Copyright © 2009